ياريت الافادة والرد ضروري

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
السلام عليكم اخواني ، انا كنت حكيت علاقتي كانت استمناء بيد فتاه ويدها مبلله باللعاب من فمها وكل الدكاتره والخبراء اللي في المنتدي قالوا ماينقل الفيروس ، وعملت اكتر من 7 تحاليل كمبو واحد بعد 46 يوم من العلاقة وطلع نيجتيف وواحد امس بعد 55 يوم من العلاقة والحمد لله نيجتيف وعملت انهارده بعد 56 يوم الاجسام المضادة الاليزا والحمد لله نيجتف .. كده محتاج اعيد التحاليل تاني ولا لا .. وارجع لعلاقتي بزوجتي ولا لا .. منتظر ردودكم الوسواس مبهدلني

23 يوليو 2013
7,004
572
0
شوف عندك الدكتور مقبل والدكتور وائل غسان اعتقد
متخصصين ايدز وامراض معدية

انا قريت شخص شرح حالة نفس حالتك للدكتور مقبل ونفى انتقال الفايروس بهالطريقة

من وجهة نظري ان الكومبو قطعي بعد 45 يوم حسب كلام اخصائي الايدز وحتى الدكتور مقبل وغسان

لكن عندي نقطة مهمه وم ودي اوسوس بك لكن بقولها

فيه تحليل لفايروس الايدز عن طريق اللعاب .. كيف التحليل عن طريق اللعاب يكشف الايدز
ولكن الايدز لا ينتقل عن طريق اللعاب؟؟ هذا الكلام محيرني

مع العلم ان جميع الخبراء اكدوا عدم انتقاله بهالطريقة

(ولم تسجل اي حالة انتقال فايروس عن طريق اللعاب
والكومبو قطعي بعد 45 يوم على ذمة الخبراء ) هذا الكلام انا قريته في موقع ميد هيلب من الدكتور هنتر متخصص في الايدز

اذا تبغى تتأكد من دكتور موثوق وبدون كلام اعضاء وقراء مثلي

عندك الدكتور مقبل وكم دكتور في التويتر يستقبلون الاستفسارات ويردون عليها
افتح حساب واسأل عادي

انا رد علي قبل كم يوم

والله الموفق

عبدالله عبدالرحمن عبدالرحيم

مشرف بوابة استشارات متلازمة نقص المناعة المكتسب
طاقم الإدارة
29 أكتوبر 2013
10,094
2,662
113
السعودية

من وجهة نظري ان الكومبو قطعي بعد 45 يوم حسب كلام اخصائي الايدز وحتى الدكتور مقبل وغسان

فيه تحليل لفايروس الايدز عن طريق اللعاب .. كيف التحليل عن طريق اللعاب يكشف الايدز

والكومبو قطعي بعد 45 يوم على ذمة الخبراء ) هذا الكلام انا قريته في موقع ميد هيلب من الدكتور هنتر متخصص في الايدز

افتح حساب واسأل عادي

انا رد علي قبل كم يوم

والله الموفق

أنا سألت الدكتور نزار باهبري بمكالمة هاتفية عن اللعاب و انتقال المرض عن طريق اللعاب قـــــــــــــــقال لي لا ينتقل و قلت له طيب اذا ما ينتقل ليش فيه تحليل عن طريق اللعاب قال لي هذا التحليل يبحث عن الاجسام المضادة مو الفيروس

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
تمام انا سالت الدكتور نزار باهبري وموقع ميدهيلب دكتور هنتر وهوك وكله قال لاينقل ، وقريت اكتر من 2000 سؤال في ميدهلب لنفس العلاقة وكلها نفس الردود لاينقل zero risk بس الوسواس الوسواس مميت قاتل

حسام 9933

عضو متميز
14 فبراير 2014
758
83
0

افتح حساب واسأل عادي

انا رد علي قبل كم يوم

والله الموفق

على حسب اللي قراءتة يكون موجود بكميات قليلة لايستطيع من خلاله ان تحدث العدوى وتحتاج 6 لتر عشان تنتقل العدوى وفيه نظريات تقولك ان اللعاب يحتوي على انزيم يقضي على الفايروس او يضعفه او شيء من ذا القبيل

عموماً دكاترة ومواقع عالمية حددت طرق الانتقال بسوائل يكون دم او افرازات جنسية

اضافة الى حليب الام بس ماني فاهمه

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
جزاك الله اخي الحبيب حزنان ،، وفعلا الدكتور نزار سالته امس علي تويتر وقال لي لاينقل بس الوسواس مدمر حياتي

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
والله اخي الحبيب حسام لما سالت هنتر وهوك عن اللعاب كان ردهم لاينقل بل ان اللعاب بيشل حركة الفيروس ويقتله

23 يوليو 2013
7,004
572
0
^

اسمع كلامي وانا اخوك

والله انا بس ارجع هنا .. او امسك اللاب على طول ادخل هنا او ابحث عن المرض
حتى وان رحت مكان فيه نت جلست ع الجوال وبحثت

ابعد عن النت واشغل نفسك باي شي

التعديل الأخير:

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
جزاك الله اخي زيزو والله فعلا انا طول الوقت ماسك الموبايل او اللاب وطول اليوم فاتح النت . لما بنشغل شويه ببقي كويس .. وفعلا والله من شكي عملت التحاليل في 3 معامل مختلفة بمصر مع انهم اكبر معامل موجوده عن عندنا ومعتمده .. انا بانتظار كلامك لعل الله يجعل فيه الراحه جزاك الله خيرا

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
والله يازيزو الموسوسين يعانون كما تعاني بالظبط ، الشك في المختبر في الفني في الابر في خطأ النتيجة ، ونبدأ نفكر بالاعراض وتظهر بسبب القلق والتفكير نروح نربطها بالمرض ، شئ صعب الله يعينا .. شكرا علي كلامك الجميل كل عام وانت بخير

23 يوليو 2013
7,004
572
0
اترك النت وصوم وصلي كم يوم وبتلاقي الفكرة زالت وترتاح ان شاء الله ..
الكومبو ما راح يترك الناس كلهم اللي لهم علاقات مع مصابين ويغلط فيك وعلاقتك عادية

ارتاح يا عم ..

وانت بصحة وسلامة وجميع اخواني هنا والمسليمن والمسلمات يا رب

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
ده كان سؤال من احد الاشخاص للدكتور غثان ولي :
@ILbILF: @guesswali
السلام عليكم دكتور هل يوجد نسبة لانتقال HIV عن طريق الإفرازات المهبلية إذا كانت موجودة على اليد و تم ملامسة العضو الذكري و الشرج ..

وده كان رد الدكتور :
@guesswali: @ILbILF
وعليكم السلام لا طبعا

ياااااارب اعيني علي الوسواس يااااااااااااارب ..

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
وده سؤال للدكتور نزار باهبري :
@mizzoo: @NezarB
اقمت علاقه من 50 يوم كانت استمناء فقط من فتاة بلعابها حتي تم القذف هل ينتقل فيروس Hiv بهذا السلوك
وكان رد الدكتور :
NezarB: @mizzoo
لا ينقل

سؤال اخر :
@mizzoo: @NezarB
يعني لاينتقل حتي لو دخل اللعاب من فتحه القضيب لمجري البول
رد الدكتور :
@NezarB: @mizzoo
لا ينقل

ايه الحل بقي مع الوسواس اللي هيدمر حياتنا ويقلبها جحيم

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
والله ياعاطف انا عارف ده كويس وعملت 7 تحليل كمبو اخرهم كان اول امبارح بعد 55 من العلاقة وطلع الحمد لله نيجتيف وعملت تحليل اجسام مضادة الاليزا امبارح برضه بعد 56 يوم وطلع الحمد لله نيجتف . بس الوسواس واللي قلقني اكتر اني بقالي 3 ايام بقوم من النوم بلاقي جبهتي عرقانه بالرغم من عدم وجود حرارة .. مش عارف اعمل ايه والله تعبت كل ماانوي ارجع لعلاقتي بزوجتي الاقي الوسواس اشتغل واهرب منها باي حجه ..

درس من الله

عضو متميز
23 مايو 2014
172
9
0
والله اخي فهد ماعارف اقتنع الوسواس متملكني لدرجة اني خائف اقبل اولادي او العب معهم .. ان شاء الله ربنا يعيني واتغلب عليه . وان شاء الله ذاهب للعمرة الاسبوع القادم واملي في الله ان الرحلة دي تكون سبب للتغلب علي الوسواس ..