ممكن تدينى رأيك بخصوص أمر زوجى ؟

• نعتذر عن الأخطاء التقنية في الموقع ، جاري العمل على إصلاحها

هذا المنتدى وقف لله تعالى

محمد نور الدين

عضو متميز
10 أبريل 2012
58
16
0
مصر
السلام عليكم .. كيف حالكم جميعا ..
يارب دايما بخير ..

انا طالب مشورتكم فى امرى ..

انا من حوالى تلات سنين جاتلى حالة قلق نفسى شديده و روحت للدكتور وقالى عندك وسواس قهرى لان القلق جالى بعد تعرضى لموقف حصلى القلق بسببه فشخصه انه وسواس لان فعلا انا عارف من زمان انى عندى الموضوع ده وماستغربتش لما قالى كده بجانب انه دكتور كبير جدا فى مصر و من اشهر الدكاتره .. وصفلى فافرين و ليكوستانيل الحمد لله القلق راح بعدها يمكن بـ15 يوم ومارجعش تانى بفضل الله .. لكن الموضوع قلب بإكتئاب و الدكتور عطانى سيروكسات 20 مل اخده كل يوم بالليل .. فضلت على العلاج و الحمد لله جاب نتيجه كبيره جدا حتى وصل لان الاكتئاب تلاشى بنسبه 95 % وبييجى ايام كده بينزل لـ 80 % بس بتبقى كل شهرين ولا حاجه و بيرجع يروح تانى ..

انا حاليا مسافر بره و انقطع اتصالى بالدكتور وقللت الدوا مع نفسى لحد ما وصل لـحبايه كل اسبوع و الحمد لله مافيش حاجه .. لما بدأت اقلل لـ نص حبايه كل اسبوع جاتلى حاله غريبه عرفت بعدها انها اختلال الانيه .. جاتلى مره فضلت يوم و قولت مليون فى الميه من سحب الدوا فخدت فى يومها نص حبايه و تانى يوم خدت نص تانى و الحمد لله الحاله راحت .. جيت بعدها مشيت بحبايه كل اسبوع و بعدين لما حبيت ارجع نص حبايه .. جاتلى تانى فعرفت ان الدوا هو السبب ..

بعتذر عن الاطاله لكن ديه كانت باختصار حالتى لانى انا عاوز استشيركم فى موضوع انى انا 24 سنه و شغال بره مصر والمفروض انزل اخطب عشان اتزوج .. ازاى هقدر اقول لاسرة البنت انى مريض نفسى ؟ ازاى هقدر اقول للبنت انى مريض نفسى ؟ هل فى اسره تقبل انها تزوج بنتها لمريض نفسى ؟ هل فى بنت تقبل انها تتزوج من مريض نفسى ؟؟ ازاى هقدر اتزوج و السيروكسات بيأثر على القدره الجنسيه ؟ ده بجانب انى خجول جدااا .

انا محتاج للزواج و محتاج ان يبقى فى زوجه تهتم بيا و تحبنى و تتقبلنى و تشاكرنى حياتى .. لكن بفكر فى انى اصرف نظر عن موضوع الزواج .. هل تفكيرى صح ؟ ياريت تقولولى رأيكم ولو بكلمه مختصره اقدر استفيد منها

ا

الصابر بإذن الله

ضيف
اهلا أخي / بنسبه لقبول الفتاة لزواج من مريض نفسي انا ماعندي خلفيه
بس حبيت أنصحك أذا كان المرض النفسي كبير وتعتقد انه بيأثر على الزواج
حاول تخفيه عنها بس بكل الأحوال ورأيي تزووج حتى لو كان المرض النفسي
كبير بس لاتخبرها أنك مريض نفسي أخفي الأمرض لأنو ماهو مرض عضوي كبير
بس نصيحتي لك تزوووج وبترتاح من شغلات كثيره ممكن تكوون انته مابتعرفها
ويارب يوفقك ويرزقك الزوجه الصالحه .. وفقك الله

وليد العمري

عضو متميز
16 يونيو 2009
22,052
6,504
0
من الفـرات الي النيــل
استعن بالله اخي الكريم وتقدم بعون الله واطمئن ان الزواج ان شاء اللهسيساعدك علي التخلص من القلق والوسواس
ومرضك فكره وبس ليس اكثر لو استطعت تغيرها الي فكره ايجابيه ستستطيع الزواج مثلا سيزول ما عندك وتبتعد عن الادويه

توكل علي الله والله المستعان
اسئل الله العظيم ان يمتعك بدينك ودنياك وصحتك وان يوفقك الله الي ما يحبه ويرضاه

ام رغد

عضو متميز
22 ديسمبر 2008
58
12
0
37
السلام عليكم اخي الكريم انصحك اولا بكثرة قراة القران والاستغفار والدعاء ثانيا اذا كانت حالتك النفسيه ليست صعبه ولا تؤذي الاخرين فلا مانع من الزواج يمكن هذا الزواج يكون فاتحة خير وتتخلص من الأكتئاب والحاله النفسيه اسأل الله العظيم ان يشفيك وان يرزقك بالزوجه الصالحه

• Like
التفاعلات: محمد نور الدين

فادي اسماعيل

عضو ايجابي
14 فبراير 2009
7,246
4,565
0
38
قطاع غزة
السلام عليكم .. كيف حالكم جميعا ..
يارب دايما بخير ..

انا طالب مشورتكم فى امرى ..

انا من حوالى تلات سنين جاتلى حالة قلق نفسى شديده و روحت للدكتور وقالى عندك وسواس قهرى لان القلق جالى بعد تعرضى لموقف حصلى القلق بسببه فشخصه انه وسواس لان فعلا انا عارف من زمان انى عندى الموضوع ده وماستغربتش لما قالى كده بجانب انه دكتور كبير جدا فى مصر و من اشهر الدكاتره .. وصفلى فافرين و ليكوستانيل الحمد لله القلق راح بعدها يمكن بـ15 يوم ومارجعش تانى بفضل الله .. لكن الموضوع قلب بإكتئاب و الدكتور عطانى سيروكسات 20 مل اخده كل يوم بالليل .. فضلت على العلاج و الحمد لله جاب نتيجه كبيره جدا حتى وصل لان الاكتئاب تلاشى بنسبه 95 % وبييجى ايام كده بينزل لـ 80 % بس بتبقى كل شهرين ولا حاجه و بيرجع يروح تانى ..

انا حاليا مسافر بره و انقطع اتصالى بالدكتور وقللت الدوا مع نفسى لحد ما وصل لـحبايه كل اسبوع و الحمد لله مافيش حاجه .. لما بدأت اقلل لـ نص حبايه كل اسبوع جاتلى حاله غريبه عرفت بعدها انها اختلال الانيه .. جاتلى مره فضلت يوم و قولت مليون فى الميه من سحب الدوا فخدت فى يومها نص حبايه و تانى يوم خدت نص تانى و الحمد لله الحاله راحت .. جيت بعدها مشيت بحبايه كل اسبوع و بعدين لما حبيت ارجع نص حبايه .. جاتلى تانى فعرفت ان الدوا هو السبب ..

بعتذر عن الاطاله لكن ديه كانت باختصار حالتى لانى انا عاوز استشيركم فى موضوع انى انا 24 سنه و شغال بره مصر والمفروض انزل اخطب عشان اتزوج .. ازاى هقدر اقول لاسرة البنت انى مريض نفسى ؟ ازاى هقدر اقول للبنت انى مريض نفسى ؟ هل فى اسره تقبل انها تزوج بنتها لمريض نفسى ؟ هل فى بنت تقبل انها تتزوج من مريض نفسى ؟؟ ازاى هقدر اتزوج و السيروكسات بيأثر على القدره الجنسيه ؟ ده بجانب انى خجول جدااا .

انا محتاج للزواج و محتاج ان يبقى فى زوجه تهتم بيا و تحبنى و تتقبلنى و تشاكرنى حياتى .. لكن بفكر فى انى اصرف نظر عن موضوع الزواج .. هل تفكيرى صح ؟ ياريت تقولولى رأيكم ولو بكلمه مختصره اقدر استفيد منها
اهلا بك ... المجتمع العربي لا يفهم انه ممكن يحدث اضطراب او مشكل بالعقل او بالنفس الانسانية مثلها مثل المغص والصداع واي الم جسدي .... العالم العربي لا يفهم انه ممكن الانسان تتعب نفسيته ويتوجه الى طبيب نفسي ويؤخذ علاج ويحدث بعد ذلك شخص طبيبيعي .... نحن العرب لدينا وصمة نوصم بها من يذهب الى الاطباء النفسين بأنهم اشخاص غير سويين وهذه مشكلة في افكارنا وتقاليدنا .

حتى لو انتهت مشكلاتك النفسية وتكلمت مجرد كلام انه في يوم من الايام تعبت نفسيا حيكون في ردة فعل سلبية اتجاه الموضوع لاننا نربط مريض نفسي = مجنون
لذلك لأحبذ فكرة أنك تقول شيء من هذا القبيل .

أنت تحتاج الى الزواج والزواج سيوصلك الى الاستقرار النفسي والاجتماعي ومع برنامج صغير ستتخلص من الاكتئاب ان شاء الله وانت اللي مريت به هو مجرد اعراض انسحابية للعلاج بحكم انك عودت نفسك عليه

تتكلم وتقول ان لديك فكرة بنزع فكرة الزواج وهذا خطأ ولا أنصحك بذلك لو كنت قادر ومستطع .... ودع العزوبية وتوكل على الله وان شاء الله ستتعافىء قريبا وأذكرك أنت بحاجة الى برنامج تقوم به يوميا لتتخلص من الاكتئاب مثل ممارسة الرياضة بشكل يومي .

تحيياتي وتقديري لك

• Like

محمد نور الدين

عضو متميز
10 أبريل 2012
58
16
0
مصر
اخوانى و اخواتى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

انا بجد مش عارف اشكركم ازاى على نصحكم ليا .. حاسس ان فى ناس اقدر اتكلم معاهم بحريه و بدون قيود واقدر الاقي عندهم المشورة لانى مش هخجل انى اتكلم قدامهم باللى حاسس بيه و باللى بيمر بيا .. بجانب انكم بتنصحونى لله ومش عايزين منى حاجه غير انكم بس بتحاولوا تساعدونى .. ربنا يجازيكم عنى خير و يرفع قدركم و يشرح صدوركم آمين ..

انا بالنسبه لحالتى مش صعبه ولا خطر .. أبدا .. كان شويه قلق و اكتئاب وسواس كمان بس الحمد لله كل ده راح بنسبه كبيره جداااا و يكاد يكون انتهى بفضل الله .. موضوع اختلال الانية اللى طرأ ده عبارة عن نوع من القلق بس بشكل تانى ظهر نتيجة سحب الدوا .. عباره عن احساس غريب بيخلى الواحد يحس انه انفصل عن ذاته .. مش معناه اتغيرت او بيتصرف تصرفات غير طبييعه . لا هو نوع من القلق بس هو عارض مزعج و قريت انه عارض و ليس مرض .. يعنى عارض من عوارض مرض تانى و انا شوفت انه كان بسبب سحب السيروكسات ..

طيب يا احبابى و يا اخواتى .. لو هتزوج ازاى مش هقول لخطيبتى ولا لاهلها ؟؟ مش ده غش ، وبعدين هى كده كده ممكن تعرف بعد الزواج فهتعتبر انى غشيتها ؟؟ مش كده ولا حد له رأى تانى او مر بظروف زيى ؟ لانى فرحت جدا انكم اديتونى امل انى ممكن اتزوج لان انا فعلا محتاج للزواج .. وانا انسان طبيعى جداااا بفضل الله مافيش حاجه غير موضوع القلق العارض اللى بيجى نتيجة سحب الدوا ده .

فادي اسماعيل

عضو ايجابي
14 فبراير 2009
7,246
4,565
0
38
قطاع غزة
اخوانى و اخواتى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

انا بجد مش عارف اشكركم ازاى على نصحكم ليا .. حاسس ان فى ناس اقدر اتكلم معاهم بحريه و بدون قيود واقدر الاقي عندهم المشورة لانى مش هخجل انى اتكلم قدامهم باللى حاسس بيه و باللى بيمر بيا .. بجانب انكم بتنصحونى لله ومش عايزين منى حاجه غير انكم بس بتحاولوا تساعدونى .. ربنا يجازيكم عنى خير و يرفع قدركم و يشرح صدوركم آمين ..

انا بالنسبه لحالتى مش صعبه ولا خطر .. أبدا .. كان شويه قلق و اكتئاب وسواس كمان بس الحمد لله كل ده راح بنسبه كبيره جداااا و يكاد يكون انتهى بفضل الله .. موضوع اختلال الانية اللى طرأ ده عبارة عن نوع من القلق بس بشكل تانى ظهر نتيجة سحب الدوا .. عباره عن احساس غريب بيخلى الواحد يحس انه انفصل عن ذاته .. مش معناه اتغيرت او بيتصرف تصرفات غير طبييعه . لا هو نوع من القلق بس هو عارض مزعج و قريت انه عارض و ليس مرض .. يعنى عارض من عوارض مرض تانى و انا شوفت انه كان بسبب سحب السيروكسات ..

طيب يا احبابى و يا اخواتى .. لو هتزوج ازاى مش هقول لخطيبتى ولا لاهلها ؟؟ مش ده غش ، وبعدين هى كده كده ممكن تعرف بعد الزواج فهتعتبر انى غشيتها ؟؟ مش كده ولا حد له رأى تانى او مر بظروف زيى ؟ لانى فرحت جدا انكم اديتونى امل انى ممكن اتزوج لان انا فعلا محتاج للزواج .. وانا انسان طبيعى جداااا بفضل الله مافيش حاجه غير موضوع القلق العارض اللى بيجى نتيجة سحب الدوا ده .
الأخ الفاضل محمد لا شكر على واجب وبتقدر تكتب وتستشير زي مانت حابب وحعطيك جواب يريحك بأذن الله .... وصفت نفسك بأنك أنسان طبيعي جدا وتكلمت بأنك محتاج للزواج .... مشكلتك القلق العارض اللي بيحدث معك نتيجة سحب الدواء عنك .... طيب تصدق لو قلت لك معظم الشعوب العربية في الدول الفقيرة تعيش حالات قلق ؟؟؟ تصدق لو قلت لك معظم سكان فلسطين او قطاع غزة يعانون من القلق ؟؟ وهل معنى ذلك انهم لا يتزوجون ولا ينجبون الا لما يذهب القلق ؟؟ طيب قلق الشعب الفلسطيني سببه الاحتلال الاسرائيلي وهل نمتنع عن الزواج لحين تحرير فلسطين ؟؟

محمد الزواج استقرار وسكينة فيه ستتغير حياتك للافضل بأمر الله ومتأكد ان الزواج والاستقرار النفسي الذي سيخلقه الزواج سيساهم في القضاء على القلق اللي عندك ... مجمل القول يامحمد انت الان تعيش في اجواء قلق تفتعلها انت لنفسك وتدخل نفسك في صراعات داخلية حيث هناك رغبة من الهو ( الغريزة الجنسية ) تحتاج الى اشباع والصراع قائم مع الانا الاعلى ( القيم والمبادئ) وفي تصورك انك ستخدع العروس وسيكون في الزواج غش وفي النهاية الانا واقفة عاجزة بين الهو والانا الاعلى ..... الدين يسر يامحمد مو عسر وانت مافيك الا كل خير وامورك ستتغير كليا بعد الزواج وستعود لنا هنا لكي تبشرنا بما حدث لك .

اخيرا ادعو الله لك بالزوجة الصالحة وبالسعادة الابدية .... تحية بود يليق

• Like

محمد نور الدين

عضو متميز
10 أبريل 2012
58
16
0
مصر
الأخ الفاضل محمد لا شكر على واجب وبتقدر تكتب وتستشير زي مانت حابب وحعطيك جواب يريحك بأذن الله .... وصفت نفسك بأنك أنسان طبيعي جدا وتكلمت بأنك محتاج للزواج .... مشكلتك القلق العارض اللي بيحدث معك نتيجة سحب الدواء عنك .... طيب تصدق لو قلت لك معظم الشعوب العربية في الدول الفقيرة تعيش حالات قلق ؟؟؟ تصدق لو قلت لك معظم سكان فلسطين او قطاع غزة يعانون من القلق ؟؟ وهل معنى ذلك انهم لا يتزوجون ولا ينجبون الا لما يذهب القلق ؟؟ طيب قلق الشعب الفلسطيني سببه الاحتلال الاسرائيلي وهل نمتنع عن الزواج لحين تحرير فلسطين ؟؟

محمد الزواج استقرار وسكينة فيه ستتغير حياتك للافضل بأمر الله ومتأكد ان الزواج والاستقرار النفسي الذي سيخلقه الزواج سيساهم في القضاء على القلق اللي عندك ... مجمل القول يامحمد انت الان تعيش في اجواء قلق تفتعلها انت لنفسك وتدخل نفسك في صراعات داخلية حيث هناك رغبة من الهو ( الغريزة الجنسية ) تحتاج الى اشباع والصراع قائم مع الانا الاعلى ( القيم والمبادئ) وفي تصورك انك ستخدع العروس وسيكون في الزواج غش وفي النهاية الانا واقفة عاجزة بين الهو والانا الاعلى ..... الدين يسر يامحمد مو عسر وانت مافيك الا كل خير وامورك ستتغير كليا بعد الزواج وستعود لنا هنا لكي تبشرنا بما حدث لك .

اخيرا ادعو الله لك بالزوجة الصالحة وبالسعادة الابدية .... تحية بود يليق

^ـــــــ^

لا يسعنى اخى الحبيب فادي اسماعيل الا ان اقول لك جزاك الله خيرا .. اعطيتنى امل كبير و دفعه كبييييييييييره ^ــــــــــ^
الحمد لله رب العالمين .. بشرك الله بكل خير فوالله انا استبشر خيرا كثيرا بكلامك هذا :)

طيب سؤال بئه بالمره .. اقول لخطيبتى على موضوع الدوا ده ولا ماقولهاش ؟

17 يوليو 2011
618
150
0
أنا رأي أنك تقولها عن الموضوع يا أخي ما تقول لاهلها بعد ما تتم العملية تقولها عادي بس قبل لا تقولها استخير الله وبعد ما تستخير الله اقدم على انك تقولها
بس بعد ما يقترب الموضوع ويوافق الاهل وتتكلم انت واياها وترتاح لها وترتاح لك اشوف انك تقلها

ممكن عشان ترتاح نفسيا تسئل مفتي بالموضوع ده ادا خايف من الحلال والحرام

بس شرط يكون عنده معرفة بالامراض النفسية ماهو يفكر انك تاخد علاج يعني مجنون

فهمه الوضع واسئله انك شخص طبيعي جدا لا تعاني الا من شيئ داخل نفسك لكنه لا يسبب الآخرين اي مشاكل ولا يظهر عليك ابدا

بالتوفيق والله يوفقك اخوي خطوة مباركة وابشرك بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم

، عن أبي هريرة - رضي الله عنه - ، عن النبي - صلى الله عليه وآله وسلم - قال : " ثلاثة حق على الله أن يعينهم : المكاتب الذي يريد الأداء ، والمجاهد في سبيل الله ، والناكح يريد أن يستعف " .

• Like

محمد نور الدين

عضو متميز
10 أبريل 2012
58
16
0
مصر
أنا رأي أنك تقولها عن الموضوع يا أخي ما تقول لاهلها بعد ما تتم العملية تقولها عادي بس قبل لا تقولها استخير الله وبعد ما تستخير الله اقدم على انك تقولها
بس بعد ما يقترب الموضوع ويوافق الاهل وتتكلم انت واياها وترتاح لها وترتاح لك اشوف انك تقلها

ممكن عشان ترتاح نفسيا تسئل مفتي بالموضوع ده ادا خايف من الحلال والحرام

بس شرط يكون عنده معرفة بالامراض النفسية ماهو يفكر انك تاخد علاج يعني مجنون

فهمه الوضع واسئله انك شخص طبيعي جدا لا تعاني الا من شيئ داخل نفسك لكنه لا يسبب الآخرين اي مشاكل ولا يظهر عليك ابدا

بالتوفيق والله يوفقك اخوي خطوة مباركة وابشرك بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم

، عن أبي هريرة - رضي الله عنه - ، عن النبي - صلى الله عليه وآله وسلم - قال : " ثلاثة حق على الله أن يعينهم : المكاتب الذي يريد الأداء ، والمجاهد في سبيل الله ، والناكح يريد أن يستعف " .

احسن الله اليك اخى متفائل و جزاك الله عنى خيرا .. انت فكرت فيما افكر فيه بعد كلام الاخوه الافاضل و ردهم بأن اقدم على الزواج فقلت ماذا لو اقدمت على الزواج و قلت لها ولكن بعد ان تكون قد عرفتنى و تعاملت معى و بالتالى من المحتمل بنسبه كبيره ان شاء الله ان تفهم معنى مرضى .. لان بعض الناس كما قال الاخوه يظنون ان المرض النفسى معناه الجنون لا يعلمون ان الامراض النفسيه قد يكون حزن او قلق او ضغط نفسى اشياء عارضه قج يكون المخاطب نفسه مصاب بها .. فنحن متفقان :)

لكن هل يا اخوه احد مر به هذه المشكله او رأى صديق او يعلم عن احد مر به ان خطيبته علمت انه يأخذ ادويه او ما شابه ؟