طظ

• نعتذر عن الأخطاء التقنية في الموقع ، جاري العمل على إصلاحها

هذا المنتدى وقف لله تعالى

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
طز او طظ تعنى بالتركية "الملح" .. اما فى لغه العرب لا يتعدى كونها تعنى " طز" او "طظ" حيث اختلف النحاه-معرفش دا صح ولا غلط بس اكيد يعنى مامسكوش فى خانق بعض- ..انما هى صحيحه كما فهمتها انت الان لا شئ يعبر عنها باكثر من :طظ -بصرف النظر عن مين عور مين من النحاه : )) -

فطظ فى ذات نفسها تعد دلاله على معناها .. وان كانت تعنى اللامبالاه او ان هذا الامر لا يعنى لك شئ او غير ذى قيمة بالنسبه لك-او على الاقل لقائلها ان كنت ممن لا يستخدمونها: )- فانى ارى ان ترجمتها يقلل من قيمتها فحياتنا بل ويختذل كثيرا من قوة تاثيراها التى دفعتنى اليوم لان اخرج عن صمتى لاتحدث عن طظ : )

..

لأكن محقاً .. لم يخرجنى عن صمتى اننى اذوب عشقاً لا سمح الله فى طظ او اننى قد نلت اخيراً درجته الدكتوراه فى "كان واخوتها" او كما اخذلتها اللقطه الشهيره .. " دكتوراه فى حتى" .. بل انه فى الواقع ما اخرجنى عن صمتى -ولا تفهم من كلامى هذا لا سمح الله اننى صامتا لا اتكلم بل انا صامت حتى تكاد ان تصدق اننى كتوم .. ومتكلم حتى تكاد ان تصدق اننى لا سمح الله"ثرثراً- عموما مش موضعنا -ابئه اكلمكم عن نفسى بعدين ^^ - .. اذا ما دفعنى للكتابه اليوم هو اننى لازلت واثقاً اننى املك ما يمكنى ان ادعك الى الان لا تغلق صفحتى تلك ولا تشعر بالكئابه او الحزن وانت تشاهد وتقرأ ما اكتبه .. ودا فى حد ذاته احييك عليه لانى نفسى مش بقدر اقعد دا كله اقرأ فى كلام حد غيرى : S - امزح : )

طيب اقولكم شئ رائع .. هل مره فكرت : ليه الانسان دا فى حدث ذاته سعيد ومبتهج؟ وهل سألت مره نفسك : ليه انا اعانى رغم ان هناك الملايين غيرى سعداء؟ الم يجد الحزن باباً موربا ليدخل منه سوى باب العبد الفقير الى ربه - اللى هو جنابك- علشان يأرق عليه حياته؟

So لو كنت هذا الرجل فاعلم عزيزى انك فشلت فى استخدام كلمه يستخدمها ملايين العرب امثالى .. او ربما فشلت فى توظيفها فى حياتك التوظيف الذى يجعل منها حياه ممتعه وسعيده كما تشاء .. ف لطظ فى حياتك معنى واثر لا يعلمه الا من نجح او حاول ان ينجح فى استخدام طظ .. كما هى دون معنى فلم يكلف خاطره فى البحث عن معناها و استخدم القوه التى تملكها طظ فى حد ذاتها ليتغلب على كثير من مشاكله ..

انا هنا لا احاول ان اخلق بداخلك هذا الانسان المستهر الذى لا يبالى باى شئ صنعه او صُنع له .. لكننى هنا احاول ان اخذ بايدك يا عزيزى وبعد ان قضيت طول سنوات عمرى المديده مضافاً اليها 9 اشهر ونيف -معرفش يعنى ايه نيف بس بصراحه عجبتنى : )) - فى بطن امى اتعلم معنى الحياه واتأمل فيها .. فوجدت ان الخالق قد اودع فينا كبشر قدرات هائله للشفاء من كثير مما نعانى منه .. لكن مايملاش عين ابن ادام غير التراب ^^

تعال اضرب لك مثالاً عن كيف تصبح طظ ذات معنى ودلاله فى حياتك : )

اذا كنت خارج صباحاً الى عملك متأخراً و فجأه وقع فنجانك الملئ بالقهوه المفضله لك على قميصك الجديد .. فانت امام حليين لا ثالث لهما : ان تملأ الأناء الذى بداخلك عضباً وسخطا و تاخذ بضع دقائق اخرى فى ندب حظك العاثر او ان تقول : طظ وفدا جمالى الربانى ^^ وتذهب سريعا الى دولابك لتغير قميصك باخر ..

طيب اذا قلت لى وان لم اجد قميصا فى الدلاب؟ .. اقول لك قل: طظ .. وابحث عنه ع شماعه الملابس خاصتك .. واذا حاصرتنى وقلت وان لم اجد على الشماعه قميص .. قلت لك : ابحث لك عن اخر ربما وضعته بالغلط فى دولاب اطفالك .. لكن اخيراً لو قلت لى : وان لم اجد ماذا افعل .. قلت لك قل: طظ وطلق مراتك واتصل بصديق لك تجد عنده قميص يناسبك .. اذا قلت لى : وان لم يكن لى صديق .. قلت لك : طظ بئه هو انا كنت اتبنيتك .. ي عم قوم وسيبك من الهرى دا وشوف مصلحتك بعيد عنى .. ماتروح الشغل ولا متروحوش دا انت راجل ابن @#$%%*÷^)^)^

انتهى .

شير فى الخير بئه .. واعلم انك ان لم تترك (شكر) و (تعليق) فان طظ قد منعك ت ت ت

---
الموضوع ساخر ولا يحمل اى قيمه لا علميه ولا ادبيه .. بروح عن نفسى فى الجو اللطيف دا : ))

~ღ شــــــام ღ~

نائب مشرف عام سابق
7 مارس 2011
30,034
28,240
0
ღ الحصن ღ
ضحكت ضحك صرلي شهور ما ضحكتو

بستخدمها كتير عفكرة وهاد سبب بقائي على قيد الحياة الى الان
كلو ماشي وحلو ما عدا يطلق مرتووو :( حرام هو يعني اخد كلشي ب طظ ويروح يطلقها منشان قميص لا حرام

اسلوب افتقدناه كثيرااا

شكرا كتييير بحجم البسمة يلي ادخلتها على قلوبنا

سوسن الحاج مرشد نفسى إيدز

مرشد نفسي لمرضى نقص المناعه المكتسبة الإيدز
24 مارس 2013
5,566
1,349
113
السودان
لفتنى العنوان..فدخلت اقرأ ما وراه..موضوع جميل..وهى كلمة على حسب فهمى تنطق للسخرية والتقليل من شأن الشيئ..أى انه ولا شيئ ولا يستاهل يكون اى شيئ..وعموما هى عندنا فى السودان كلمة من العيب أن ننطقها..لاننا لا نميل لعبارات السخرية من الاخرين..

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
دى اقل حاجه عندى ع فكره ^^

..

بالنسبه لمراته : انا نسيت اقول انها هى اللى دلقت القهوه ع قميصه ... يعنى دلقت القهوه و مغسلتش هدومه ..وشكلها وشها نحس عليه يبئه يطلقها ويشرد العيال احسن ت ت ت - طبعا بمزح ربنا يديم بنهم المعروف لانه يستاهل لو كان كويس مكنش رزق بوحده زي كده ت ت ت ت

..

نورت يا طيبه

~ღ شــــــام ღ~;1121350 قال:
ضحكت ضحك صرلي شهور ما ضحكتو

بستخدمها كتير عفكرة وهاد سبب بقائي على قيد الحياة الى الان
كلو ماشي وحلو ما عدا يطلق مرتووو :( حرام هو يعني اخد كلشي ب طظ ويروح يطلقها منشان قميص لا حرام

اسلوب افتقدناه كثيرااا

شكرا كتييير بحجم البسمة يلي ادخلتها على قلوبنا

~ღ شــــــام ღ~

نائب مشرف عام سابق
7 مارس 2011
30,034
28,240
0
ღ الحصن ღ
هه برضو يعني الحق عليها
مش يمكن هو ماشي بسرعه وخبط فيها متلا :(

عفكرة تعقيبا على كلام الاستاذة سوسن ونحنا كمان عنا عيب طبعا نقولها للاخرين
بس انا بقولها بيني وبين نفسي لكتير مواقف بتحصل معي وطبعا للغاليين على قلبي كنوع من المزح والتقرب منهم
انما اكيد ما بستخدمها مع الناس نهائيا

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
فى اتنين .. طظ منعهم من الرد والشكر ت ت ت ت

• Like
التفاعلات: صـــابــر

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
ع فكره انت جيت علشان انت زول وانا زول و الزول يحب الزول اللى زييه ^^

بص .. انا عارف ان الزول السودانى عمره ما يعيب فى الزول السودانى التانى بس ع فكره

لفتنى العنوان..فدخلت اقرأ ما وراه..موضوع جميل..وهى كلمة على حسب فهمى تنطق للسخرية والتقليل من شأن الشيئ..أى انه ولا شيئ ولا يستاهل يكون اى شيئ..وعموما هى عندنا فى السودان كلمة من العيب أن ننطقها..لاننا لا نميل لعبارات السخرية من الاخرين..

فضيلة

المشرف العام
طاقم الإدارة
11 مارس 2004
38,399
8,295
113
اسبانيا
حياك الله اخي الفاضل احمد عمر

من جد ضحكتنا كثيرا الله يضحك سنك ويجعلك دوم سعيد وفرحان

ولكن ما توصل لحد ان يطلقها المسكينة من اجل دلق القهوة على قميصه لانه هو أيضا غلطان

لماذا لم يمسك الفنجان كماهر وسابوا من ايد مراتو هههههه اذن طز في الاثنين

بالمناسبة كلمة طز وهي في الحقيقة ليست طز ولكنها باللغة التركية دوز

(أصل الكلمة)

أتت هذه الكلمة عندما كان الأتراك يسيطرون على العرب في مراكز التفتيش، كان العرب يذهبون

لمبادلة القمح بالملح، فعندما يمر العربي خلال بوابة العسكري التركي وهو يحمل أكياس الملح

يشير إليه التركي بيده إيذانا بالدخول ودونما إكتراث يقول : (طز) (طز) (طز)! فيجيب العربي (طز).

بمعنى إنه فقط ملح أي لا شيء ممنوع أو ذا قيمة فيدخل دون تفتيش

شكرا لهذه الابتسامة بارك الله بعمرك وعملك

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
انا كنت بكتب فى التعليق دا والنور قطع فمش عارف فكره ايه اللى كنت هكلمك عليها ت ت ت

سعيد للغايه لوجودك سوسن الحاج : )

بص .. انا عارف ان الزول السودانى عمره ما يعيب فى الزول السودانى التانى بس ع فكره

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
الملح اللى هو الظط مافهى بيت يقدر يستغنى عنه وكذلك احنا كرجاله منقدر نستغنى عن الطظ فى البيت اقصد الست ت ت ت ت

عموما انا هروح اصالحهم ع بعضيهم ما تشغليش نفسك انت : ))[

انا عارف انك عمرك ما قلتى طظ .. انا اكتر واحد عارف دا طبعا ت ت ت ت

quote=~ღ شــــــام ღ~;1121358]هه برضو يعني الحق عليها
مش يمكن هو ماشي بسرعه وخبط فيها متلا :(

عفكرة تعقيبا على كلام الاستاذة سوسن ونحنا كمان عنا عيب طبعا نقولها للاخرين
بس انا بقولها بيني وبين نفسي لكتير مواقف بتحصل معي وطبعا للغاليين على قلبي كنوع من المزح والتقرب منهم
انما اكيد ما بستخدمها مع الناس نهائيا
[/quote]

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
سيدتى المديره

شاكر لك تفضلك بالمرور و الاضافه القيمه ..

مشكوره
حياك الله اخي الفاضل احمد عمر

من جد ضحكتنا كثيرا الله يضحك سنك ويجعلك دوم سعيد وفرحان

ولكن ما توصل لحد ان يطلقها المسكينة من اجل دلق القهوة على قميصه لانه هو أيضا غلطان

لماذا لم يمسك الفنجان كماهر وسابوا من ايد مراتو هههههه اذن طز في الاثنين

بالمناسبة كلمة طز وهي في الحقيقة ليست طز ولكنها باللغة التركية دوز

(أصل الكلمة)

أتت هذه الكلمة عندما كان الأتراك يسيطرون على العرب في مراكز التفتيش، كان العرب يذهبون

لمبادلة القمح بالملح، فعندما يمر العربي خلال بوابة العسكري التركي وهو يحمل أكياس الملح

يشير إليه التركي بيده إيذانا بالدخول ودونما إكتراث يقول : (طز) (طز) (طز)! فيجيب العربي (طز).

بمعنى إنه فقط ملح أي لا شيء ممنوع أو ذا قيمة فيدخل دون تفتيش

شكرا لهذه الابتسامة بارك الله بعمرك وعملك

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
نعم .. عاوز اكتب موضوع اسمه : لماذا لا يموت ولا اللى مش نضيفه "الوس#$%^"؟ .. بس خايف لاخد بان وانا معنديش حاجه اخد فيها xDxDxD

[s][α][в][є][я];1122151 قال:

• Like

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
خلينى ساكت ليدلدق ف الحصن xp
[s][α][в][є][я];1122187 قال:
عربي ده يامرسي ؟؟؟

شوف يابني .. إنتا بكره تجيب سلطانية وتحط الموضوع فيها وتاخد بالك ليدلدق البان من إيدك

سوسن الحاج مرشد نفسى إيدز

مرشد نفسي لمرضى نقص المناعه المكتسبة الإيدز
24 مارس 2013
5,566
1,349
113
السودان

بص .. انا عارف ان الزول السودانى عمره ما يعيب فى الزول السودانى التانى بس ع فكره[/quo
ههههههههههة..أولا أنا زولة بتاء التأنيث..وإنت زول رائع..والموضوع جد جميل..والشعب السودانى شعب بسيط وطيب ولسانه قصير وليس لازع..لا نميل للسخرية منى بنى جلدتنا الذين نموت فى هواهم لانهم طيبين مثلننا..وكذلك نحب كل الشعوب الاخرى..ونتمنى لهم الخير دائما..مع فائق شكرى لك على التعليق.ياإبن النيل..

• Like
التفاعلات: أحمد عمر

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
كنت حاسس ان سوسن دى زوله بس مرشد نفسى دى والسودان خلتنى اقول عادى تحصل فى السودان ت ت ت ت

مشكوره ي طيبه

بص .. انا عارف ان الزول السودانى عمره ما يعيب فى الزول السودانى التانى بس ع فكره[/quo
ههههههههههة..أولا أنا زولة بتاء التأنيث..وإنت زول رائع..والموضوع جد جميل..والشعب السودانى شعب بسيط وطيب ولسانه قصير وليس لازع..لا نميل للسخرية منى بنى جلدتنا الذين نموت فى هواهم لانهم طيبين مثلننا..وكذلك نحب كل الشعوب الاخرى..ونتمنى لهم الخير دائما..مع فائق شكرى لك على التعليق.ياإبن النيل..

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
at home ya excellence xDxDxD
[s][α][в][є][я];1122610 قال:
Ahmed 3omar . where are you man ?

• Like

أحمد عمر

مشرف عام سابق
10 فبراير 2008
12,396
2,352
0
بين أحلامى
tief3abr.blogspot.com
ايون انجلش ... ..........................
[s][α][в][є][я];1122623 قال:
إنتا تتكلم إنجلينزي ؟؟؟