المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا مش عارف ايه اللي بيحصلي دا انا تعــــبت !!!!!!!

نـــادم
12-09-2009, 12:01 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هاحكي حكايتي باختصار ..

في يوم من سنتين بعد ما خلصت الفيلم الاباحي وانتهيت من العادة السرية (( ملحوظة انا مدمن عادة سريه لدرجة إني كنت بوصل لأكتر من عشر مرّات في اليوم ))) المهم بعد ماخلصت وقمت عشان آخد دش واغتسل وفتحت الدش حسيت ان الدنيا بتلف بيا ومسمعتش صوت ايس حاجة جمبي حتي صوت الدش مسمعتوش وحست ان رووحي بتطلع بجد جريت بره الحمام وانا عاري تماما لحد اما هديت ومن هنا بدأت معاناتي.

بعد اللي حصل دا من فتره للتانية بدأت تجيلي رعشة وسخونية ومبدراش بالدنيا قلت دا عادي يمكن كل دا بيحصل بسبب السجاير لاني بردو مدمن تدخين بدأت تتطور الحالة وتعايشت مع الامر وخبيت في نفسي ومقولتش لحد بدأت تروح الرعشة والسخونية وكانت بتجيني جوا أو بره البيت مكانش ليها مواعيد ولما راحت الرعشة انا عايش دلوقتي في هلااااك لاني الاايااامدي حاسس ان عقلي بيتفرتك مش قادر استوعب الواقع حاسس اني بحلم طول الوقت وعايش في توهه واجي انام ببقي مكتئب أوي وبكره نفسي وبفكر في حاجات كتير وفي شبهات في الدين الاسلامي وحاجات وحشة أوي حاسس اني بمووووووت بالتدريييييج والمشكلة الاكبر ان انا في السنتين اللي فاتو دول وحتي بعد اللي حصلّي بمارس بردو العادة السرية بنفس الكمية وبردو وأدمنت التدخين أكتر وتدهورت حاااااالي اوي بس في شهر رمصان دا قولت مش هاستسلم وبالفعل بدأت اغير نفسي بس حاااااااااسس اني بموووووت مش عارف اعمل اييييييه تعبااااااااااااان دا ايه اللي عندي دا ياجمااااعة ياريت حد يفيدني لو سمحتو انا تعبت اوي .. وفي الاخر بقول الحمد لله ان دا حصلي عشان افوق وانا استااااهل الحمد لله علي كل شئ .. اللهم اجرني في مصيبتي هذه واخلفني خير منها .

@ناسي
12-09-2009, 12:25 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا حابدي رأيي في موضوعك وهو رأي شخصي وبانتظار اهل
الخبرة ليفيدوك أكثر ان شاء الله

طبعا من الغني عن القول ان اللي بتعمله غلط
ومع ذلك فان الافراط في اي شيء يؤدي في العادة الى نتائج وخيمة

لن اقول لك اقلع فورا عن هذه العادات ولكن بداية وكخطوه
مرحليه لحاول التقليل من ادمانك على هذه العادات السيئه
مثلا انت تمارس العاده السريه 10 مرات كما قلت وهذا عدا كونه معصية لله عز جل فهو مهلك ايضا لصحتك وبدنك الذي

له عليك حق حاول بداية التقليل منها مثلا ال5 مرات
لاتقول انك لا تستطيع بل تقدر واكاد ان اقسم على ذلك
ونفس الشيء ينطبق على الأفلام التي تشاهدها

وحاول ايضا اشغال نفسك بهوايات اخرى مفيدة
ولا تجلس بمفردك لأوقات طويله
وعليك ايضا البحث عن بيئه واصدقاء صالحون

ربنا يوفقك

نـــادم
12-09-2009, 12:36 AM
شكرا لحضرتك اخ ناسي بس الموضوع اصعب من كدا انا فعلا بسبب الموضوع دا بقيت ضعيف جسمانيا جدا بس الحمد لله انا متفائل ومش هاستسلم وكمان بدأت اقلل السجاير اوي يعني لو كنت بشرب عشرة انا دلوقتي بشرب 2 في اليوم بس انا بتكطلم عن الحالة لالنفسية دي بجد بتقتلني ومأثره عليا اوي حاسس اني بيموت ... والحمد لله علي كل شئ ...

اقسمت علي كل مسلم يدجخل هنا ان يدعيلي وهو في سجوده لله ويدعيلي باخلاص ان ربنا يشفيني من الحالة دي ويهديني ويغير حالي للاحسن واللي يدخل وقادر انه يدعيلي امانه عليه يقولي هادعيلك عشان تبقي امانه في رقبته مستني ردودكم

نـــادم
12-09-2009, 12:40 AM
حاجة اخيره هاقولها عشان ارتاح الموضوع دا اثر عليا مواعيد نومي مش مظبووووطة مرة انا الصبح مره انام العصر مره منمش لمدة يومين من الاخر كدا حياتي اتقلبت وبردو اني ساعات نظري بيضعف وساعات بحس بالتوهان ومببقاش داري بحالي حتي وانا في وسط النس علما باني قبل موضوع الدوخة اللي في الحمام دي كنت بمر بأزمة عاطفية ومكنتش مبسوط .. يعتبر كدا خلص كلامي

وقبل مامشي متنسوش تدعولي زي ماقلتلكووو قوليلي هندعي والله في العشر الاةالخر دول وقولو كمان في الدعوة ان ربنا ينولني اللي في بالي مستنييكو ....

الله يصبرنا
12-09-2009, 12:56 AM
10 مرآآآت باليوم

http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2009/9/11/01/govtrzee4.jpg (http://games.m5zn.com)

@ناسي
12-09-2009, 12:59 AM
اخوي نادم شوف انت قلت ايه

(الحمدلله على كل حال)
(انا متفاءل)

وهذا يدل انك وضعت قدمك على الطريق الصحيح ان شاء الله
علاجك يبدأ من الحاله النفسيه يعني مش لازم تنتظر النتائج علشان تتحسن حالتك النفسيه لكن لازم تتحسن حالتك النفسيه علشان تظهر النتائج ويزول عنك الوسواس وكل الأعراض اللي ذكرتها وهذا شيء بيد الله ثم بيدك انت

اتمنى ان تقليلك من السجائر ينطبق ايضا على العادات الاخري

اسأل الله العلي القدير ان يمن عليك براحة النفس
وان يعينك ويهديك الى سراطه المستقيم

املي في ربي
12-09-2009, 01:20 AM
السلام عليكم انت اخي حاول انك تقلل من العاده ومن السجاير وصلي صلي اخي ماتقول انك مابتصلي الصلاه تنهى عن الفحشاء والمنكر وادعي الدعاء يدفع البلاء اللهم اعفو عنه من بلوته وهديه الى الصراط المستقيم وشافيه وعافيه يارب بدعيلك من كل قلبي اخي

نـــادم
12-09-2009, 02:57 AM
والله انتو اجمل ناس في الدنيا أمااااانة تدعووووولي من قلوبكم جزاكم الله كل خير واللي يدخل يدعيلي لو سمحتم أو لو عنده اجاببة تريحني ياريت ميبخلش عليا بيها ويدعيلي بردو

A.Hirzalla
13-09-2009, 06:01 AM
بعد ما تقلع عن العاده السريه واليك اسم دواء وهو تربتزول وهو يساعدك بالابتعاد عن العاده السريه رغم ان له اعراض جانبيه لكن استعمله للفتره حتى تتأقلم مع الوضع و الهي نفسك مع جمعات من الناس روح مراكز اجتماعيه و لائي عمل

أنا لا أراني !!
13-09-2009, 07:51 AM
نفسي تفكر في شيء واحد

أنك قائد شهوتك مش هي اللي قائد عليك

تعرف تلجمها

خليك قوي العزيمه والإصرار

والله يزيل عنك ما بليت به وسائر شباب المسلمين يارب

النملة قدوتى
13-09-2009, 09:31 AM
شوف يا سيدى هقولك حاجة وركز معايا
عبد طائع وعبد عاصى الاتنين بيقولوا يا رب
تفتكر ربنا هيلبى نداء مين اكتر ؟
لما العبد الطائع قال يارب ...ربنا رد : لبيك عبدى
لما العبد العاصى قال يارب ...ربنا رد : لبيك عبدى لبيك عبدى لبيك عبدى (3مرات )
سيدنا موسى قاله :ليه يارب بتعمل كده مع العاصى وكده مع الطائع
ربنا قاله : لأن الطائع جالى معتمد على طاعته وصلاحه
أما العاصى جالى وهو طمعان فى رحمتى وعفوى
وكمان فى حديث قدسى جميل اوى ربنا بيقول فيه :
ابن آدم لو أتيتني بقراب الأرض خطايا، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة ).

وانت قوى و ان شاء الله هتبقى أقوى لأنك وببساطة أدركت المشكلة وادراك المشكلة نصف حلها..وانت هتحلها لأنك أدركتها:wink:
خليك قوى وروح المسجد بالله عليك روح مسجد وأقعد مع الناس اللى هناك واستغفر ربنا و انت قاعد معاهم وجرب تصلى التراويح هتكى وهتحس بسكينة و انك مع كل دمعة مسحت كل أثر نفسى سئ دخل نفسك وان روحك طايرة فى السما استغل رمضان
ولو ليك أصحاب وحشين وده غالبا فاقطع علاقتك بيهم فورررررررررررررا
ولو الكمبيوتر او التلفزيون بيساعدوك على حاجة وحشة جرب تمشى أى حاجة بتساعدك على الغلط او تعرقلها بأى طريقة ...باختصار غير اى حاجة ممكن تتغير طبعا للأفضل
سيب أصحابك روح المسجد وذكر الله يبقى على لسانك
وعلى فكرة يا نادم ...فيه ناس لما حالها بينقلب من حال لحال بتنجز وتحرز تقدم هايل وربما يبقوا أقوى وأصلح من المستقيمين من الأول
واقرى عن معز مسعود مثلا
خليك سيد نفسك
خليك قوى
خليك شجاع
ابدأ بالتغيير فوررررررررررا
وأسأل الله الرحيم العظيم باسمه العظم الذى اذا دعى به أجاب واذا استرحم به رحم واذا سأل به أعطى بأن يبدل سيئاتك حسنات وأن يتوب عليك لتتوب وأن يغفر لك ما كان وينظر اليك بعين الرضا ويهديك للصراط المستقيم
واستحلفه بقوته وضعفك بأن يقويك على نفسك ويرزقك العهمة والعزيمة لتقوى على نفسك ما حييت
وانت ادعى قول يا معين أعنى على طاعتك وألا أعصاك
الهى دعوتك كما امرتنى
فاستجب لى كما وعدتنى
وان شاء الله هدعيلك ان ربنا يستعملك عنده وتكون قوى و أن يبلغ نفسك لما تطيقه من افاق السمو فيما يحب ويرضه
ويا ريت بقى متحرمناش من الأخبار السعيدة اللى بجد هتفرحنا والتقدم اللى يرضيك ويرضى ربنا
ما زال لديك فرصة للتغيير مادام هناك فجر جديد وأنا متفائلة جدا
بالتوفيق يا رب :)

نـــادم
13-09-2009, 02:55 PM
النملة قدوتى ....... يااااااااااااااااااااه انت مش عارف انت ريحتني ازااااااي ربنا يكرمك وبحق هذا الشهر الكريم ربنا يعفرلك كل ذنووووبك بدعيلك من كل قلبي ربنا يحسن خاتمك ويجعل الفردوس مثواك ...بس في حاجة يا أخي انا دايما بحس ان عقلي مسيطر عليه مش انا اللي بسيطر عليه ياتري دي علاجها ايه ؟

النملة قدوتى
13-09-2009, 04:07 PM
الله يكرمك يا نادم ويوفقك و يجازيك كل خير على الدعاوى الجميلة ديه :)
بخصوص عقلك ده بقى :rolleyes:
{ أول ما خلق الله العقل قال له : أقبل فأقبل . ثم قال له : أدبر فأدبر . ثم قال : وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا أكرم علي منك : بك آخذ وبك أعطي ; وبك أثيب وبك أعاقب (http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=22&ID=1155&idfrom=1768&idto=1935&bookid=22&startno=85#docu)}
يعنى عقلك ده أعظم من السما والرض والمجرات والنجوم وكل ما يمكن تخيله
وانت عظيم أوى عند ربنا بعقلك ده بس اللى بيقاومها النفس الأمارة بالسوء
يعنى ممكن نقول ان اللى بتكلمنى عنه ده نفسك :rolleyes: وممكن عقلك بس لو تفكيره شوية مش سليم
وجميل لو يحكمنا العقل بس المهم تكون أفكاره سليمة
بص عقلك ده عامل زى وعاء لو دخلتله حاجات حلوة هيديك حاجات حلوة
اديته حاجات وحشة مش هيديك الا كل وحش
أو ممكن نقول زى التلفزيون مجرد أداة اما مذمومة أو محمودة
مذمومة لو بتعرض حاجات تغضب ربنا
محمودة لو بتعرض حاجات تقرب من ربنا
حاول تحب عقلك وتكلمه وتصطاد كل الأفكار الوحشة اللى فى عقلك وتكتبها على ورقة وتحللها
وتبدأ تقرى حاجات حلوة ...اه على فكرة اقرى كتاب اسمه " لا تحزن " ده هيعمل معاك تأثير رهيييييييييييييبب
أنا مريت بظروف صعبة جدا وجبت الكتاب ده وقريته ومن رقته وتاثيره البلسمى على النفس كنت بنام وانا بقراه بيروق الأعصاب ويهديها ويطمن النفس
وعلى فكرة خفيف جدا على حتى الللى مش من هواة القراءة معمول على فقرات بعناوين ومش شرط تبداه من أوله ممكن تدخل فى نصه وكل فقرة مبتزودش عن ورقتين ...لازم تجيبه بجد وهو روحانى كمان :) بجد هيبسطك وهيدلك ويطمنك وهيعجبك جدا ومناسب جدا ليك فى الوقت ده
و جرب تروح التراويح ولو ركعتين
أوحى الله لداود

يا داود لو يعلم المدبرون عن شوقى لعودتهم ورغبتى فى توبتهم لذابــو شوقا الى

يا داود هذه رغبتى فى المدبرين عنى فكيف محبتى فى المقبلين على

ربنا مشتاق لعودتك :wink: متطولش غياب
و ان شاء الله نسمع عنك كل خير واخبار سعيدة
الله يباركلك ويوفقك :)

النملة قدوتى
13-09-2009, 05:32 PM
انا دعتلك واللهى يا نادم بين الأذان والاقامة عشان فى الوقت ده الدعاء مستجاب وقلت : اللهم قوه على نفسه ما بقى فى الحياة الدنيا
وزوجه واعفه بالزوجة الصالحة
واللهم استعمله ولا تستبدله واعنه على نفسه لما فيه الخير
وقوه على التغيير لما تحب وترضى واهده الصراط المستقيم
وانظر اليه بعين الرضا واغفر له وارحمه
اللهم بدل سيئاته حسنات فيكون كيوم ولدته امه صحيفته بيضاء :)
وأجعله من عبادك الصالحين المتقين الذين تحبهم ويحبونك
جرب تسمع الحلقة ديه
http://amrkhaled.net/multimedia/multimedia124.html
:):):)

diso
14-09-2009, 05:06 AM
أخي نادم .. سأعطيك بعد النصائح .. التي سوف تساعدك كثيرا في التخلي عن هذه المحنة .. و جميع هذه المشاكل .. أول شيء حاول ترتب حياتك أكثر .. يعني بعد ما كنت تقوم بالعادة السرية .. أصبحت تدخن .. ثم بعد ذلك لم تعد تنام في أوقات محددة ..

اذا أول شيء ستقوم به .. هو ترتيب وقت النوم و الأحسن 8 ساعات في اليوم .. بعد الاستيقاظ من النوم .. لا تنسى الفطور .. بعد نصف ساعة تقريبا من الاستيقاظ من النوم
ثم بعد ذالك حاول ترتب توقيتك أكثر .. و خصص ساعتين كل يوم للرياضة .. و تأكد أن قيامك بالرياضة لساعتين .. سيخرجك من هذه الحالة النفسية .. فعند القيام بالرياضة .. أنت تنسى حياتك النفسية .. و حتى المادية .. و لو كان عندك نقوود .. تسجل في نادي رياضي .. و اعمل رياضة زي
الايكيدو .. أو الكيك بوكسن .. و لو أحسست بملل من رياضة غيرها لرياضة ثاني .. و ان شاء الله .. بتطبيق نصائحي و نصائح الآخرين .. ستتغير حياتك تدريجيا .. من سيئ الى حسن و من حسن الى حسن جدا و من حسن جدا الى أحسن ..

و لا تنسى الابتعاد ما أمكن من الفراغ .. يعني لا يتوجب أن تكون وحدك في المنزل دون عمل تقوم به .. و حاول أن تشتري كتبا.. و اقرأ كل يوم على الأقل 20 دقيقة .. و هل أنت متزوج .. ان لم تكن كذالك و تعيش مع والديك فقم بتحويل .. الجهاز التي تشاهد فيه الافلام الاباحية الى مكان يراه فيه الجميع .. يعني مش حتكووون قادر على مشاهدة الافلام الاباحية.. أنا الحين أعطيتك 4 ساعات شغالة لا يوجد فيها وقت فراغ .. و يتوجب عليك ملأ الباقي .. و لو عندك أي سؤال فقط لا تتردد في كتابته

indak
15-01-2011, 07:15 PM
ان مايحدت لك اخي هو اضطراب عقلي فبما انك لست راضيا عما تفعله و شعورك بان ما تفعله هو شيء شاد من ناحية و من ناحية اخرى استمرارك في ما تفعله هدا يجعل عقلك مضطربا و بهدا تحدت لك تلك الاضطرابات التي تاتيك في مشاعر الدوخة و تلك الاحاسيس التي تحدتت عنها بالاضافة الى تفكيرك في شبهات في الدين الى مالا نهاية من الاشياء التي الهدف منها فقط هو ايداؤك لا اكتر فدلك عبارة عن انتقام داخلي فبما انك قد قسمت نفسك لنصفين فلم تعد هناك سيطرة داخلية على مشاعرك و هناك شيء بداخلك يشعر بانه يمكن قول اي شيء وفعل اي شيء مادمت لا تستطيع التحكم بنفسك و برغباتك و بعلك اشياء انت لا تريدها بالاضافة الى استغلال الشيطان الله يبعده عنا و عن جميع المسلمين استغلاله لوضعك و البدء في نشر وساوسه سواء عن الدين الخ.. مستغلا بدلك الاضطراب الدي تعانيه.
اخي الحل بيدك فيجب اولا ان تبدا بالاستعانة بالله والتوكل عليه و ان تبحت عن كل شيء يمكن ان يرضي الله لتفعله كالصدقة متلا و اي شيء يسعد الاخرين و يرضي الله و من كلامك فانا اشعر بانك تخاف من الله و تحبه و بانك ايضا تصلي رغم كل هاته الاشياء التي تفعلها . وانصحك بالدوام على الصلاة
و ان تعزم على ترك العادة السرية و لن تتمكن من تركها ادا استمريت في مشلهدة ما يتير غريزتك فيجب ان تبتعد كل البعد عن كل مايتيرك سواء منتديات المتزوجين او مواقع الجنس او صور الخ ....
ويجب ان تملا وقتك وما في افضل من الرياضة حتى تستطيع تفريغ طاقاتك الدخلية . حاول ان تتعرف على اصدقاء جدد و ان تخرج نفسك من القوقعة التي وضعتها فيها.
و ايضا و الاهم داوم على سماع القران يوميا و قرائته فان له دور جد فعااال و بالتجربة في تهدئة النفس و الطمانينة و لا تنس كلام الله "وفيه شفاء للناس"
وبالنسبة للوساوس فنصيحتي لك و هي ان لا تهتم بها و لا تجب عنها مهما كانت فانت من تسمح لها بان تكبر فلا تستمع اليها و لا تجب عن تلك التساؤلات لانك في النهاية بداخلك تشعر بانك تحاول ان تقنع الوساوس لكي تبتعد عنك و ليس لكي تقنع نفسك والدليل هو انه حين تاتيك وساوس في الدين و تبدا في التفكير تشعر للحضات بالخوف من يكون الله غاضبا منك او بانه قد يطردك من رحمتك او الى متلها من هده الاحاسيس و هدا دليل على انك بداخلك مومن بوجود الله و ان ما تعانيه هو هلاوس لا اكتر وكما اخبرتك فبمجرد ان لا تفكر في تلك الوساوس فانها سترحل عنك فانت من تترك لها الفرصة لتكبر وتحتل مساحة من حياتك . وحاول ان تشغل نفسك.
و يا حبدا لو فكرت بالزواج فسيكون حلا جد مهم فسيملا حياتك و ستجد من تلبي رغباتك في الحلال وانت راض تمام الرضى عن نفسك و هدا يتحقق طبعا لشعورك برضا الله عنك
اتمنى ان اكون قد افدتك واتمنى لك الشفاء من كل قلبي و بما ان الموضوع قديم فاتمنى ادا ما قرات ردي ان تضع ردا تبين لي فيه مدى استفادتك من كلامي و ادا كان هناك اسئلة و اتمنى لك الشفاء ملة اخرى

الـــطـــيـــف
21-01-2011, 10:40 AM
ابحث عن اصدقائك

و اجلس معاهم .. العب معهم

و حتى و انت في البيت لاتختلي في نفسك

اجلس مع والدك و اخوانك الكبار

و ان شاء الله يتعدل الحال